Den danske mellemskole: Fra 1937 til 1958
Den danske mellemskole er en vigtig del af det danske uddannelsessystem, og dens udvikling gennem historien har formet den måde, vi ser på uddannelse i dag. I denne artikel vil vi dykke ned i perioden fra 1937 til 1958, hvor der skete markante ændringer i mellemskolen.
Mellemskolen i 1937
I 1937 blev mellemskolen etableret som en obligatorisk del af dansk uddannelse. Mellemskolen var en fortsættelse af folkeskolen og var normalt en fireårig skole, der tog elever fra 7. til 10. klasse. Eleverne begyndte typisk i mellemskolen, når de var omkring 10-11 år gamle.
Karakterskalaen i 1958
I 1958 blev den nuværende karakterskala introduceret i mellemskolen. Karakterskalaen gik fra -3 til 12, hvor -3 var den laveste karakter og 12 var den højeste. Den nye karakterskala havde til formål at give en mere nuanceret bedømmelse af elevernes præstationer.
Folkeskolelovens formålsparagraf
I 1947 blev folkeskolelovens formålsparagraf formuleret og vedtaget. Formålsparagraffen slog fast, at folkeskolen havde til formål at give eleverne kundskaber og færdigheder, der kunne ruste dem til livet som aktive medborgere i samfundet.
Regler for at gå en klasse om
I perioden fra 1937 til 1958 blev reglerne for at gå en klasse om fastsat og håndhævet strengt. Elever kunne kun gå en klasse om, hvis de ikke opfyldte de nødvendige faglige krav. Beslutningen om at lade en elev gå om blev truffet af lærerne og skoleledelsen i samråd med forældrene.
Mundtlig historieeksamen i 9. klasse
En vigtig del af mellemskolens 9. klasse var den mundtlige historieeksamen. Eleverne skulle vise deres viden om historie og samfundsfag ved en eksamen, hvor de blev bedømt af en censor. Eksamen var en afgørende del af elevernes opnåelse af folkeskoleeksamen.
3. klasse alder
I 1937 til 1958 startede elever normalt i 3. klasse i en alder af omkring 10-11 år. Alderen for elever i 3. klasse var relativt konstant gennem perioden, da den danske skolegang var struktureret således, at eleverne startede i skolen omkring en bestemt alder.
Parallelklasse i mellemskolen
I mellemskolen opdeltes eleverne ofte i parallelklasser, hvor elever med lignende faglige niveau og interesser blev placeret sammen. Dette var med til at skabe et passende læringsmiljø for alle elever, da undervisningen kunne tilpasses den enkelte klasses behov.
Folkeskolen i København
Under perioden fra 1937 til 1958 udviklede folkeskolen i København sig sammen med resten af landet. København var en central del af dansk uddannelse, og skolerne i hovedstaden fulgte de samme retningslinjer som resten af landet, hvad angår undervisning og regler.
Må forældre deltage i undervisningen i folkeskolen?
Ifølge folkeskoleloven havde forældre ret til at deltage i undervisningen i folkeskolen. Forældre kunne deltage i forældremøder, arrangementer og begivenheder på skolen for at følge deres børns skolegang tæt og støtte dem i deres uddannelse.
Kong Horik: En historisk fortælling om en dansk konge • De 7 fer – En nærmere undersøgelse og betydning • Snaphaner og Skånekrigen: En historisk gennemgang • Gundestrupkarret: En gåde fra fortiden • Romersk kejser i Juleevangeliet – Lukasevangeliet Kapitel 2 • Erik Ejegod – Danmarks 12. regent (1095-1103) • Christian 5: En visionær hersker fra Oldenborg-dynastiet • Hvornår Mistede Danmark Skåne? • Ungdomsoprøret i 1960erne: En kulturel og social revolution • Horsens – En unik dansk by med historisk charme •